Sökordsanalys – Grunden till bra SEO

Sökordsanalys – Grunden till bra SEO

Idag pratas det mycket om vikten av innehåll på webben och sociala signaler, vilket gör att det är lätt att glömma bort vad som är hela grundstenen till SEO, nämligen sökordsanalysen.

När du skapar bra innehåll, vill du så klart visa det för så många relevanta besökare som möjligt. Men hur kan en sökordsanalys bidra till att öka din rankning i sökmotorer och driva dig mot den eftertraktade topplatser?

Egentligen är logiken ganska så enkel. Ett sökord är något som folk skriver in i Google när de söker efter ett visst ämne. Att ta reda på exakt vilka sökord och sökfraser folk söker efter gör att du kan skapa innehåll som uppfyller deras förväntningar. Innehåll som ger användarna vad de letar efter bidrar då till bättre ranking.

Sökord

Sökord är döda idag?

Google blir allt alltmer intuitivt och verktygsledande verktyg 2018. Borta är de dagar då man skriver en fras i sökmotorns sökruta och helt enkelt klickar igenom till en högt rankad webbplats. Om vi idag ställer en fråga i Googles sökfält eller eller uppmanar att boka flyg exempelvis försöker Google omgående att svara på frågor i SERP (sökresultaten) direkt och negerar behovet av att klicka vidare.

Många påstår idag att sökord är döda eftersom Google-algoritmen blir bättre på att förstå semantiken så tror vissa digitala marknadsförare att det inte längre är så viktigt att använda den exakta formuleringen som publiken söker efter. Vi och flera andra SEO konsulter har dock gjort gjort experiment på detta som påvisar att sökord och sökfraser fortfarande har enorm kraft.

Sökord är som ett kompass för dina SEO kampanjer, de berättar vart du ska gå och huruvida du gör framsteg eller inte.

Sökningar och sökresultat

Sökningarna har utvecklats mycket genom åren. Förr i tiden ville många som köpte SEO ranka högt på generella sökord exempelvis ord som rabatt, markiser, bilar, hus, hälsa, muskler osv. De här orden är väldigt generella och ger nödvändigtvis inte besökaren de resultat som de efterfrågar.

Idag ställer många sina sökfrågor mycket mer riktat för att få bättre sökresultat. Exempelvis om jag letar efter service på bilen så söker jag kanske “auktoriserad service BMW Göteborg recension”, vilket då förmodligen både ger mig auktoriserade serviceverkstäder av BMW lokalt i Göteborg, samt recensioner på dem. Men vi vet inte hur många som söker just denna frasen. Här kommer analysen in för att studera hur många som verkligen söker en viss fras varje månad. Sökordsanalysen kontrollerar också om det finns något värde i sökorden och sökfraserna, dvs ifall de som klickar sig in på sökord/sökfraserna är köpbenägna.

Strategisk sökordsanalys

Sökordsanalyser gör det möjligt att hitta det exakta språket som publiken använder vid sökning. Genom att spegla det här språket tillbaka till dem, kan du skapa omedelbart resultat och förbättra trafiken med flera 100%.

Med begränsade resurser och begränsade budgetar är sökordsanalyser ett utmärkt sätt att fokusera dina insatser för att skapa rätt innehåll. När du väljer ämnen för nya artiklar eller blogginlägg kan lite forskning avslöja vilka ämnen folk bryr sig mest om.

En sökordsanalys brukar ge en lång lista med sökord som rör ditt valda ämne, komplett med sökvolymer och Adwords klickvärden. Denna listan kan vara svår att direkt angripa exakt vilka ord du bör rikta in dig mot.

Många människors instinkt är att gå direkt till sökorden med högsta sökvolymen. Men dessa är vanligtvis också sökord med störst konkurrens.

Om du arbetar på en större webbplats med en auktoritär domän (det vill säga en webbplats som många andra webbplatser länkar till), är det meningsfullt att rikta in de sökord som de flesta söker efter. Men om du arbetar för en mindre eller nyare webbplats, lönar det sig att tänka mer strategiskt.

Här kommer sökfraser eller “long tail keywords” in. Dessa är längre och mer specifika än de mest populära sökorden. Som ett resultat har de vanligtvis lägre sökvolymer, men är också ofta lättare att ranka. Googles sökordsverktyg vid namn sökordsplaneraren kan ge en känsla av hur konkurrenskraftigt ett sökord är, men vår mix av SEO verktyg, erfarenhet och träffsäkerhet levererar mer exakt rapport och resultat då ni köper sökordsanalys hos oss. Passa på nu under sommaren till 25% rabatt!

Lämna en kommentar