SEO Göteborg

SEO GÖTEBORG

Slider

SEOtank är ett bra val när ni vill synas på webben! SEO Göteborg sidan är för er som har er bas på västkusten.

Vi arbetar med SEO i Göteborgsregionen, samt över hela Sverige. Oavsett om ni söker lokal SEO i Göteborg, eller mer köpkraft i hela Sverige, norden eller världen, så hjälper vi dig att optimera din sida så att du får ut mer köpkraft för det område som du verkar inom.

Lokal SEO Göteborg

Du kanske har märkt att du får olika sökresultat på Google beroende på vart du befinner dig och gör din sökning. Detta är en av faktorerna som vi behöver räkna med när vi arbetar med lokal SEO. Vi monitorerar flera sökord djupare än att bara titta på nationella sökresultat och ranking. Om du exempelvis har din verksamhet förankrad i Göteborg med omnejd så är det viktigt att få med Göteborg i dina sökord, eller rättare sagt sökfraser.

Eftersom Göteborg är en ganska stor stad, så finns det även möjlighet att gå än djupare i den lokala sökoptimeringen. Låt säga att du har en frisörsalong i Majorna, då är det bra att ta med "Frisör Majorna" i din sökfras. Vi kan kika lite mer på Majorna som ett exempel på lokal SEO i Göteborg. Här betalar en låssmed över 100 kr ($15.23) per klick i Adwords för en besökare.

SEO Göteborg: Lokal SEO vs Adwords

Om nu de 30 personerna som söker "Låssmed majorna" klickar på er Adwords annons, så kommer ni få betala 3000 kr i månaden till Google (36 000 kronor per år). Istället hade en sökfras som "Låssmed Majorna" kunnat bli optimerad i de organiska sökresultaten till en bråkdel av Adwords kostnaden.

SEO Göteborg: lokal seo

Adwords annonser är utmärkt förberedande SEO verktyg för att testa på ifall ni får in kunder som köper via sökord och vi rekommenderar alltid en liten budget för detta. Efter att ni sedan vet att exempelvis låssmed majorna genererar kunder så rekommenderar vi starkt kraften av lokal SEO Göteborg.

Kontakta oss för mer information om vad vi kan göra för er på SEO Göteborg!

Gratis SEO analys




Analysera SEO

Nationell Sökmotoroptimering

Nationell SEO är en långsiktig investering som liknar lokal SEO på så sätt att vi främst fokuserar på sökresultaten hos Google.se. Medan lokal SEO siktar in sig på geografiska termer, så är det främst breda sökordsvillkor nationell SEO siktar in sig på. Tekniker som tidigare fungerade med nationell SEO, fungerar inte på samma sätt idag. Om du har bestämt dig för nationell SEO så gäller det att bygga upp ditt varumärke nationellt (branding), eftersom du kommer ha många fler konkurrenter nationellt än lokalt.

Ett lokalt företag som exempelvis säljer markiser i Göteborg kan ranka högt på "markiser Göteborg". Om företaget vill expandera nationellt, så krävs en uppdaterad strategi och som du antagligen vet, är rankning på breda sökord mycket svårare, kräver mer tid och kräver också en större budget. För nationell SEO på markiser skulle det vara klockrent att toppa sökordet "markiser". Har ni redan bra lokal SEO Göteborg och hög ranking på "markiser Göteborg", så kommer det vara betydligt enklare att ranka upp den bredare söktermen. Nationell SEO betyder hård konkurrens från stora varumärken och andra företag, som alla vill nå ut till samma kunder. Det innebär att din nationella SEO-marknadsplan måste vara robust, metodisk och mycket strategisk.

Är det helt kört om jag inte har en robust SEO-marknadsplan?

Absolut inte! Skulle ni inte ha hög lokal ranking på exempelvis "markiser Göteborg" eller inte vill betala priset för att optimera det mer generella sökordet "markiser" nationellt, så finns det andra vägar att gå.

Long-tail keywords/sökord med den långa svansen 

Längre sökfraser är ett smart sätt att snabbare nå ut med nationell SEO. Om vi tar exemplet med markiser så skulle sökfraserna "pris markiser med motor" eller "markiser bäst i test" vara bra alternativ att optimera nationellt med några hundra sökningar varje månad.

Kontakta oss för mer information!

On Page SEO

Title och Meta beskrivningar spelar fortfarande roll. Det är viktigt att hålla koll på Googles förändringar så att ni visas i sökresultaten så optimalt som möjligt. Tänk er sökresultaten som en mini-annons där en potentiell kund först kommer i kontakt med er. 2016 ändrade Google bredden för sökresultat till 600px. Vi utnyttjar bredden så klokt som möjligt för att belysa er mini-annons maximalt. Titel taggen bör innehålla mellan 50 till 60 tecken och meta beskrivningar mellan 160 till 200 tecken. Ett smidigt sätt att kontrollera hur ni syns i sökresultaten är att helt enkelt besöka Google och där skriva site:erwebbplatsadress.se

Om ni använder WordPress så är Yoast plugin ett utmärkt SEO verktyg för att kontrollera hur en sida på er sajt visas på Google när ni är inloggade i WordPress gränssnittet.

Skriva titlar och beskrivningar som lockar klick är en konst i sig inom SEO världen. Om texterna inte är unika, övertygande och beskrivande, så kommer er klickfrekvens att drabbas. Ett extra ord eller tecken kan skära av din text med punkter ... vilket inte ser särskilt professionellt ut, beroende på hur en mening klipps av.

On Page SEO Tips

Slösa aldrig ut utrymme på sidnamn eller arkivnamn som inte ger användbar information.

Fokusera på att ta fram ett konverterande och målinriktat sökord som placeras så nära början av taggen som möjligt.

Off Page SEO

Google hävdar själva att 4 av 5 konsumenter använder sig av sökmotorer för att utföra lokala sökningar, men ändå så saknar fortfarande småföretag lokal digital närvaro, vilket verkligen är att gå miste om nya potentiella kunder.

Medan On Page SEO innebär allt som du kan göra direkt på din webbplats, så är Off Page SEO raka motsatsen, detta är arbete som måste utföras utanför din webbplats. En hemsida behöver bra inlänkar för att ranka bra. Länkar kan du skapa upp själv till viss del genom sociala medier, SMO – Social Media Services, vilket är ett måste för att stärka upp ditt varumärke och göra din hemsida mer auktoritär.

Har du exceptionellt innehåll eller partners med hemsidor, så kan du få in länkar den vägen, vilket innebär att du rankar högre.

När det kommer till lokal SEO Göteborg finns mycket att arbeta med inom Off Page SEO. Några exempel onlinekataloger, lokala kataloger.

Yelp!, Google My business, Google local, hitta.se, Eniro, Tuugo, Mynewsdesk osv är utmärkta alternativ för att visa upp er digitala närvaro på nätet och stärka er webbplats auktoritet. Det finns även en uppsjö av Social bookmarking sites som man kan jobba med, exempelvis Stumble Upon, Digg, Delicious, Reddit m.fl.

SEO verktyg som Majestic och Ahrefs är bra att använda sig av då ni vill kontrollera er Off Page SEO.