Nystartade företag – så här lyckas ni komma igång med SEO

Som företagare kan investeringar i rätt strategier för SEO (sökmotoroptimering) vara skillnaden mellan ett välkänt, framgångsrikt företag och ett som står stilla.

SEO är en viktig kompetens i det moderna affärslandskapet. Att anställa SEO-chefer eller få in digitala marknadsföringskonsulter kan vara dyrt. Lyckligtvis finns det några bra verktyg där ute för att hjälpa dig att komma igång med SEO.

Om du inte känner till SEO så kan det vara värt att outsourca detta till en SEO-expert som hjälper ditt företag. Om du har lite förkunskaper och är angelägen om att lära dig mer så har vi nedan markerat några onlineresurser som kan hjälpa dig att få bättre förståelse för hur du använder SEO för att påverka ditt företag positivt.

Längst ner i inlägget hittar du även vad SEOtank kan erbjuda ditt nystartade företag!

Google

Google är den mest använda sökmotorn på Internet  och totalt dominerande söktjänsten bland konsumenterna. Det har stor inverkan på SEO-strategin när dess algoritm ändras. Google tillhandahåller också en massa hjälpsamma tjänster gratis så att du kan samla in och analysera data om din webbplats och dess prestanda.

PageSpeed ​​Insights

Med PageSpeed Insigts analyserar Google prestandan på din webbsida ger förslag som du kan implementera för att förbättra hastigheten både för stationära och mobila enheter. Din hemsidas hastighet påverkar SEO, så det är viktigt att övervaka prestanda som en stående punkt för att säkerställa att prestandan inte har någon negativ inverkan på sökmotorer som Google.

Google Search Consol – sökkonsol

Google sökkonsol hjälper ditt företag att upptäckas på Google. Google kommer också att köra en testkörning på din webbplatskarta för att avgöra om det finns några fel som du behöver fixa. Genom att använda Search Console kan du se till att din webbplats kan nås på Google och använda data för att ta reda på vilka produkter som är mest framgångsrika på din webbplats.

Google Analytics

Google Analytics ett värdefullt verktyg som ger djupdata om hur din webbplats presterar. Du får ut viktig information som sidvisningar, unika sidvisningar, hur användarna når din webbplats och information om din publik, vilket är oerhört värdefullt att känna till.

Google Trender

Google Trender har varit stor i USA länge. Numera finns det även värdefull information att tillgå även i detta verktyget i Sverige. Du kan jämföra sökord och analysera hur användarna söker på Google. Google trender kan vara till stor hjälp när du jämför ditt företag med konkurrenter eller genom att hitta rätt söktermer för ditt företag.

Andra bra verktyg

Answer the Public finns dessvärre bara i betalversion på svenska men kan vara ett bra verktyg för att hjälpa dig hitta sökord eller brainstorma innehåll.

SEMRush är ett bra verktyg för konkurrentanalys och kan användas för sökordsforskning och analys av länkar. Verktyget är värdefullt för småföretagare som redan har erfarenhet av SEO. Det ger också data om detaljer i Google Shopping-annonser.

Ubersuggest är perfekt för att brainstorma nya sökord och analysera gamla.

Moz, Ahrefs och Majestic är länkdatabaser och har en mängd olika verktyg för att analysera de olika länkarna som pekar mot er hemsida med mera.

Onpage SEO och innehållselement

Webbsidor, bilder, PDF-filer, videor, sociala profiler och varumärkessidor, lokala listor och recensioner kräver optimering på sidan. Det betyder att du vet att du har mål sökfraserna för innehållet och får till den på rätt plats, exempelvis titeln, beskrivning osv. Alla nya hemsidor måste ha följande för att kunna lyckas med SEO

  • SEO-friendly URLs and internal linking
  • HTTPS
  • Content
  • Sitemaps
  • Page speed
  • Canonicals and meta elements

Social auktoritet

Utveckla din sociala auktoritet på sociala medier. Med en G+ profil, finns det potential att den blir en viktig rankningsfaktor. Det innebär att du måste bestämma vem i ditt företag (kanske alla?) som ska vara aktiva på Google, samt andra viktiga sociala plattformar exempelvis LinkedIn för att stärka ditt varumärke, skapa innehåll och få kontakt med andra auktoritativa personer. Google G+ ger sidrankning och Google-profiler kan visa vem författaren är på resultatsidor, så det är en särskilt viktig plattform för SEO.

Skapa auktoritet i sökmotorerna tillsammans med SEOtank

Vi på SEOtank kan nu erbjuda ett specialanpassat SEO paket för alla nystartade företag som redan har en hemsida (har ni ingen hemsida eller har frågor kontakta oss). Det är bra om ni redan har skapat social auktoritet för att köpa tjänsten, men det går även bra utan. Det finns även möjlighet att vi hjälper er skapa upp social auktoritet, som en extra tjänst.

Med vårt seo paket för nystartade kommer ni få en kraftfull boost så att ni även kan lyckas på webben!

Lämna en kommentar